Saját fotó

Itt magyarul is...IMI mozgalom Kárpátalján

family.nagybegany
Nagybégány: Family étterem és hotel
Lassan egy hónapja, hogy útjára indult az Itt Magyarul Is... (IMI) kárpátaljai mozgalom, mely célul tűzte ki a magyar nyelv szélesebb körű, intézményekre, vállalkozásokra és szolgáltatásokra is kiterjedő használatát, valamint egy internetes adatbázis kiépítését, amely segítségével bárki tájékozódhat régiónk magyar nyelvű lehetőségeiről.
Azóta az IMI kapott hideget és meleget is. Egyesek pénzt szimatoltak a háttérben, mások hamvában holtnak tekintették a kezdeményezést. De azért szép számmal akadtak támogatói is a vállalkozásnak, akik fontosnak tartották az adatbázis bővítését. S ha most a „Beszólok, De Keményen" piréz bloggernek az jutott eszébe, hogy még a honlap sem készült el, hát jusson eszébe, hogy a világot is hat nap alatt teremtették, és Róma sem egy nap alatt épült fel. A honlap még csak szárnyait bontogatja, de bízunk benne, hogy hamarosan szárnyalni fog.
A Kárpátalja.ma mint a mozgalom médiapartnere, hogy népszerűsítse a kezdeményezés céljait, ezentúl hétről hétre egy-egy olyan vállalkozást vagy szolgáltatást mutat be, melyet Itt Magyarul Is igénybe lehet venni.
Arra kérem a vállalkozó kedvű Olvasót, tartson velünk az első képzeletbeli utazásra!
Induljunk el Beregszászból Munkács irányába autóval! Mivel ez egy fiktív utazás, az út ezúttal lehet tökéletes minőségű, így hamarosan Makkosjánosi úgynevezett központjában találjuk magunkat, ahol balra kanyarodva Nagybégány felé vesszük az irányt.family.nagybegany.1jpg
Mindösszesen tizennégy kilométert kell Beregszásztól megtennünk, s leparkolhatunk a nagybégányi Family étterem és hotel épülete előtt.
Ne ijedjünk meg az idegen hangzású névtől, senki sem fog angolul szólni hozzánk, ellenben Itt Magyarul Is beszélnek.
Fáradjunk be az étterem ajtaján! Ízlésesen berendezett – akár százhúsz főt is befogadó – helyiségben találjuk magunkat, ahol hamarosan egy jó megjelenésű pincér – merthogy itt minden felszolgáló az – köszönt, majd asztalhoz kísér bennünket, mondanom sem kell, hogy magyarul, nem mintha nem beszélne tökéletesen ukránul és még egy kicsit oroszul is.
Előkerülnek a kétnyelvű étlapok, s kedvünkre válogathatunk a nemzetközi konyha kínálta lehetőségek közül. Aki szerint túl sokat magyarkodom, az megnyugodhat, van itt többek között mexikói saláta, borscsleves, szegedi halászlé, bakonyi baconszalonnás gordon, erdélyi fatányéros (bocs, ezek magyarok) cseh szelet, bélszín Budapest vagy Holstein módra, kijevi csirkemell, brassói csirkepecsenye, bolognai spagetti, holland sajt és somlói galuska.
A pincér felveszi a rendelést, mi pedig az étekre várakozva nyugodtan nézelődhetünk.
A tágas helyiségekben letűnt korok emlékei sorakoznak a gondosan restaurált bútorokon. Láthatunk mázas szilkét, guzsalyt, mindenféle festett tányért és köcsögöt. Mindezt összhangban a terem újabb keletű berendezési tárgyaival és a virágdíszítéssel (amely természetesen élő).family.nagybegany.2jpg
Kellemes az összhatás: semmi ételszag, kiégetett abrosz vagy mismás teríték, a mellékhelyiség is tiszta és használható.
Közben tálalják a megrendelt fogásokat. Mivel nem vagyunk sem ételkritikusok, sem finnyás ínyencek, kölcsönözzünk néhány kifejezést Gordon Ramsay-től: a hús jól átsült, ropogós, de nem száraz, a rizs omlós, a hal friss és megfelelően bundázott, a pörkölt kellően zaftos...
Mindehhez pedig széles italkínálat társul.
Ha kellően jóllaktunk, kérjük a számlát, fizessünk és mehetünk!
Nem akaródzik? Na, jó, igyunk egy finom kávét a bárban, vegyünk egy kis édességet az étterem boltjában – persze ezt is magyarul.
Sétálhatunk is egyet – hiszen ragyogó napos időnk van – az étteremhez tartozó szálloda szépen rendezett kertjében, ahol a felnőtteket fedett kiülők, a gyerekeket játszótér várja.
family.nagybegany.3jpgMaradnánk? Nem gond. A Family Hotel akár negyvenöt főt is el tud szállásolni két, illetve háromágyas szobáiban. A recepciós Itt Magyarul Is beszél.
Kedves Olvasó!
Remélem, élvezted a képzeletbeli utazást, s kedvet kaptál, hogy a valóságban is ellátogass Nagybégányba.
Pesszimista és kétkedő barátaim pedig nyugodtan címkézzék írásomat gyengének, a poénokat gyatrának, ragasszák rá a gagyi matricáját, akkor is örülök, hogy Itt Magyarul Is szót kaptam.