Saját fotó
Bótrágy, Kárpátalja, Ukraine
Élni és élni hagyni....

2012. március 7., szerda

Ki a magyar? avagy szégyen, ami a támogatói nyilatkozatok kiadása körül zajlik Kárpátalján

A hétvégén tartotta hagyományos éves gyűlését a Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség (KMKSZ) gáti alapszervezete. A községi tanács épületében rendezett összejövetelen tizenkét tag vett részt. Jelen volt Brenzovics László, a KMKSZ alelnöke és Sin József, a KMKSZ Beregszászi Járási Szervezetének vezetője. A gyűlésen, ugyan hívatlanul, de részt vettem én is. Kíváncsi voltam a tanácskozásra, hiszen a 3300 lélekszámú község polgármestere vagyok. 
Nos, bár elvileg mindössze félórás fórumot terveztek, az másfél óráig tartott. Egyes kérdésekről én is ki akartam fejteni a véleményemet. Nem hallgathatom el: a szólás jogát valósággal ki kellett követelnem, ugyanis nem szerettek volna nekem szót adni.
Végül feltehettem a három kérdésemet. Az elsőt Király Katalinhoz, az iskola igazgatóhelyetteséhez intéztem, aki oszlopos tagja a KMKSZ-nek, gyerekkorom óta ismer, hiszen tanulmányaimat a Gáti Középiskolában kezdtem. Megkérdeztem, szerinte magyar vagyok? Én úgy gondolom, aki magyar nyelven gondolkodik, az magyar ember. Nagy nehezen elhangzott a válasz: igen, magyar vagyok. Ezt követően Lőrinc Ágotát, a KMKSZ alapszervezetének vezetőjét – akivel 12 évig tanultunk együtt: Gáton kezdtük, a Beregszászi Magyar Gimnáziumban fejeztük be – kérdeztem meg: magyar vagyok-e? Egyértelmű választ kaptam: igen. A harmadikat Brenzovics Lászlónak és Sin Józsefnek címeztem: őszerintük magyar vagyok-e? Némi hezitálás után azt válaszolták: igen. Ezt követően arra voltam kíváncsi: ha mindenki szerint magyar vagyok, akkor miért nem kaphatok támogatói nyilatkozatot? A bátyám tizenkét éve Magyarországon él a családjával. A keresztfiaimat nem tudom meglátogatni, mert amióta az Ukrajnai Magyar Demokrata Szövetségtől elvették a nyilatkozat kiadásának jogát, nem jutottam garancialevélhez.
Az urak eleinte kerülték a témát. A KMKSZ alelnöke félórás előadást tartott a vízumrendszerről, majd le szerették volna zárni a gyűlést. Ekkor jeleztem, nem kaptam választ a kérdésemre. Végül Brenzo­vics László színt vallott: szerinte magyar és magyar között igenis különbség van! Én ezt úgy értelmeztem, csak az magyar, aki a KMKSZ tagja, és a pártjára is szavaz.
Még számos kérdésről szó volt. Úgy vettem észre, a tizenkét jelenlévő átérezte: minden téren félrevezetés folyik. Erről legjobban Lőrinc Ágota lemondása tanúskodik. 
Lokita István
Gát polgármestere
A szerkesztőségtől:
Nemrég hasonló eset történt az ugocsai Fertős­almáson. A KMKSZ alapszervezeti gyűlésére ellátogatott Bíró Vencel, a település polgármestere. Kovács Miklóstól, a KMKSZ elnökétől a helyi diákok oktatási-nevelési támogatása körüli mizériát, a felelősségvállalási nyilatkozat kiadásának megtagadását, illetve az ezzel kapcsolatos úgynevezett „feketelistát” firtatta. Kérdéseire nem kapott választ…
*  *  *
A Bereg-vidéki Csetfalván a beszámológyűlésnek induló fórumból végül politikai agitáció kerekedett. Papp József, a község polgármestere a jelen lévő Kovács Miklós KMKSZ-elnöktől megkérdezte: miért nem kapnak támogatói nyilatkozatot azok a magyar nemzetiségű gyerekek (!), akik ukrán iskolába járnak? A felnőtteknek – akik a választások során esetleg más politikai tömörüléseket támogattak, legyen az magyar vagy ukrán – már régen felesleges a garancialevél ügyében a KMKSZ helyi szervezetét felkeresniük. A község vezetője feltette a kérdést: mi lesz ennek a vége, hová fog ez vezetni? Papp József elmondása szerint azt a választ kapta, mindenki ahhoz a párthoz menjen garancialevélért, amelyiket támogatta. (A polgármester zárójelben megjegyezte, a KMKSZ a legutóbbi választások során kevés voksot kapott – a szerk.)
– Kovács Miklós azt ajánlotta, az emberek menjenek Ivan Balogához, a megyei tanács elnöké­hez, illetve Péter Csaba UMDSZ-es képviselőhöz. Válaszomban kifejtettem: eddig éppen Ivan Baloga és Péter Csaba volt az, aki a települést segítette. A kulturális szervezet pedig 23 év alatt Csetfalváért semmit sem tett – mondja Papp József. – Egyértelműnek tűnt: a KMKSZ elnöke nem képes elviselni a kritikát. Különösen akkor, ha nem tud rá érdemi választ adni.
*  *  *
Lengyel László, a beregszászi járási oktatási és tudományos osztályának vezetője a római katolikus egyház által kiállított ajánlás birtokában a KMKSZ beregszászi irodájában kérelmezte a felelősségvállalási nyilatkozatot. Amikor néhány nap múlva érdeklődött, azt a választ kapta: kérelmét elutasították. Arra, hogy tulajdonképpen miért is nem kaphat garancialevelet, nem adtak feleletet.

Forrás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Légy kedves és csak a tárgyhoz szólj hozzá! Köszönöm...